sobota 9. března 2019

Pomerančovo-mandlový koláč

Pomerančovo-mandlový koláčPřed několika lety jsem ochutnala koláč upečený z celých mandarinek. Tehdy jsem se nemohla zbavit dojmu, že jím něco chemického, protože kůra z chemicky ošetřených citrusů se přeci nejí. Naštěstí nabídkai bio ovoce se za poslední dobu natolik zlepšila, že jsem se odhodlala a koláč si ve variantě s pomeranči upekla sama. Inspirací mi byla kuchařka Vůně francouzského pečení, která mě moc baví a snad se v dohledné době také dostanu k sepsání její "recenze".

Koláč je tedy z celých pomerančů a jen z mandlové mouky. Podobný jsem kdysi pekla z dýně a musím přiznat, že mě tehdy příliš nenadchl, protože mi přišel hodně nevýrazný. Od pomerančové verze jsem tedy příliš nečekala, ale byla jsem více než mile překvapena. Koláč je neuvěřitelně vláčný a šťavnatý s lehce pomerančovou chutí. K dozdobení jsem podle receptu použila kandované citrony, které ovšem můžete vynechat, protože chuť (na rozdíl od vzhledu) nijak výrazně neovlivňují. 

Těsto: (forma o průměru 23 cm)
3 vejce L
215 g cukru
300 g mandlové mouky (mleté mandle)
1 bio pomeranč (cca 225 - 250 g)
7 g prášku do pečiva (bezfosfátového)

Kandovaný citron:
165 g vody
165 g cukru
1 bio citron

Pomeranč omyjeme, dáme ho do hrnce a zalijeme ho studenou vodou. Přivedeme k varu a na mírném ohni vaříme zhruba 45 minut do změknutí. Poté ho slijeme a necháme vychladnout. Mixérem šleháme celá vejce s cukrem zhruba 10 minut do husté světlé pěny. Pomeranč si rozpůlíme a odstraníme pecky. Nakrájíme ho na menší kousky a rozmixujeme na pyré, které opatrně vmícháme k vaječné pěně. Nakonec opatrně po částech vmícháme mleté mandle smíchané s práškem do pečiva. Dno dortové formy si vyložíme pečícím papírem a boky vymažeme máslem a vysypeme mandlovou moukou. Těsto přesuneme do formy. a pečeme v troubě předehřáté na 170°C zhruba 35 minut, dokud nevyjde zapíchnutá špejle suchá.

V kastrolku smícháme vodu s cukrem a přivedeme k varu. Citron si omyjeme a nakrájíme ho na plátky tenké zhruba 2 mm, které vložíme do vroucího cukerného roztoku a vaříme je zhruba 10 minut, dokud nezprůhlední. Necháme vychladnout a citrony následně použijeme k dozdobení koláče. 

Pomerančovo-mandlový koláč


Tipy:
Koláč můžete dozdobit živými květinami (já jsem použila macešky) a dílky a kůrou z pomeranče. BIo pomeranče jsou již běžně k sehnání v hypermarketech a také např. v Lidlu.

Žádné komentáře:

Okomentovat