sobota 16. března 2019

Chléb s čokoládou a černým pivem

Chléb s čokoládou a černým pivemTak nevím, je to chleba nebo není? Vypadá jako chleba a recept je z knížky "Vůně chleba" od Mirky Van Gils Slavíkové, jenže...Když jsem ho doma dopekla, všudypřítomná vůně čokolády mi připomněla čokorolky z plundrového těsta, které jsem si dříve s oblibou (no dobrá, občas i teď:-) kupovala v supermarketech. Samotná ochutnávka mě pak vrátila do dětských let, kdy nám babička pekla buchty plněné kakaem, kterých jsme se mohly ujíst. Ačkoliv v chlebu není žádný cukr, tak mi těsto přišlo spíše do sladka (možná díky pivu nebo prostě díky množství čokolády). Tak teď babo raď.

Před upečením jsem také hodně řešila, s čím bude vhodně chleba podávat. To se ale záhy vyřešilo samo:-) Většinu jsme ho snědli samotného popř. doplněného o tenkou vrstvu másla a nakonec i o domácí malinovou marmeládu. Všechny varianty byly skvělé. V kombinaci se slaným si tento chléb představit nedovedu, maximálně tak s plátkovým sýrem. Po hlubokém zamyšlení:) bych ho tedy přirovnala spíše k mazanci nebo vánočce než k chlebu jako takovému. Určitě ale doporučuji vyzkoušet.

Ingredience:
350 ml černého piva
250 g hladké mouky
225 g celozrnné mouky
125 g hořké čokolády
7 g sušeného droždí
3 g soli

Do mísy si prosijeme hladkou mouku, přisypeme celozrnnou moukou a sůl. V mouce uděláme důlek, do kterého nalijeme ohřáté (nikoliv horké!) pivo. Vsypeme sušené droždí a lehce promícháme s pivem. Jakmile začne být droždí aktivní a začnou se na povrchu vytvářet malé bublinky, tak vše řádně promícháme a vypracujeme hladké nelepivé těsto. Nakonec vmícháme nahrubo nasekanou hořkou čokoládu a necháme přikryté utěrkou zhruba 45 minut kynout. Poté těsto znovu propracujeme a vytvoříme z něj bochánek, který necháme kynout na plechu další zhruba 1 a 1/2 hodiny. Chléb pečeme v troubě předehřáté 200°C zhruba 30-40 minut, dokud nebude při poklepání dunět.

Chléb s čokoládou a černým pivem
Tipy:
Při kynutí si pomáhám troubu předehřátou na 50°C, kterou před vložením těsta vypnu. V tomto případě jsem ovšem nedomyslela vliv tepla na čokoládu, která se teplem samozřejmě částečně rozpustila, takže před propracováním jsem musela dát těsto do chladu, aby znovu ztuhla. Pokud tedy kynutí v troubě využijete, zvolte podstatně nižší teplotu.Čokoládu používám v peckách (seženete v cukrářských potřebách), takže mi odpadá práce při jejím sekání.

Žádné komentáře:

Okomentovat