středa 20. června 2018

Rybízový dort

Rybízový dortTo, že léto přišlo letos mnohem dřív než je obvykle, ani říkat nemusím. Na zahrádce nám dozrává rybíz a já mám přitom ještě zásoby z loňska v mrazáku. Chtě nechtě jsem tedy musela přijít na způsob, jak ho zužitkovat. Koláč jsem péct nechtěla, protože teď u nás frčí třešňové bublaniny a na další koláč není dost hladových krků. Rozhodla jsem se tedy zkusit udělat rybízový dort. K tomu účelu jsem využila vylisovanou neslazenou rybízovou šťávu, která mi také zdatně okupuje místo v mrazáku, po tomto dortu tedy už jen z poloviny:-) 

Rybízové krémy jsem zkusila udělat dva. Na náplň jsem zkusila udělat rybízovou variaci na lemon curd. Na obmazání a zdobení jsem pak použila rybízový máslový krém odlehčený bílky. Pokus dopadl přesně podle mých představ (což se mi už dlouho nestalo) a výsledkem byl vláčný osvěžující dort s lehce nakyslým krémem. Část rodiny, která nemá nakyslé chutě příliš v oblibě (ano, i tací se najdou), mé nadšení sice nesdílela, ale zbytek si opravdu pochutnal.

Korpus: (forma o průměru 17,5 cm)
3 vejce velikost L
90 g cukru
75 g hladké mouky
3 lžíce oleje

Nejprve si oddělíme bílky od žloutků. Bílky ušleháme s cukrem do tuhého sněhu, což trvá minimálně 5-7 minut. Poté zašleháme na nízké otáčky po jednom žloutky a po lžících olej. Mouku si prosijeme a opatrně zamícháme do vaječné směsi, aby nám těsto nespadlo. Přemístíme do formy vyložené pečícím papírem a pečeme v předehřáté troubě na 160°C asi 30-40 minut, dokud nevyjde zapíchnutá špejle suchá bez drobečků. Upečený korpus necháme vychladnout.

Rybízový curd:
3 vejce
80 g rybízové šťávy
100 g cukru
60 g másla

Šťávu s cukrem a vejci vaříme nad párou do zhoustnutí. Během vaření mícháme, aby se nám krém nesrazil. Po uvaření přidáme máslo, které necháme rozpustit a promícháme. Na krém položíme potravinářskou folii, aby se nám nevytvořil škraloup a dáme do chladu vystydnout.

Rybízová marmeláda:
80 g rybízové šťávy
40 g cukru

Rybízovou šťávu s cukrem si povaříme zhruba 2-3 minuty, dokud lehce nezačne houstnout a necháme vychladnout.

Máslový bílkový krém:
2 bílky
110 g cukru
120 g másla
60 g rybízové šťávy

Bílky šleháme nad párou spolu s cukrem, dokud se cukr nerozpustí. Poté odstavíme a šleháme do vychladnutí. Na ručním šlehači sundáme jednu metlou a na nejnižším stupni přišleháváme postupně kousky změklého másla. Nakonec po lžících vešleháme rybízovou šťávu.

Dortový korpus si rozřízneme na 3 stejné pláty. První plát potřeme polovinou marmelády a polovinou rybízového curdu. Přiklopíme druhým plátem a postup zopakujeme. Boky i vršek dortu potřeme ve větší vrstvě bílkovým krémem a uhladíme. Zbytkem krému dort dozdobíme.
Dort s rybízovým krémem

Tipy:
Používání tepelně neopracovaných vajec se v kuchyni vyhýbám, proto na máslový bílkový krém používám sušené bílky, které jsou pasterizované a nemusím tedy řešit čerstvost vajec. Další možností je koupit čerstvé pasterizované bílky v krabičce, které se dají koupit ve vybraných obchodech, u nás je mají třeba v Kauflandu.

Žádné komentáře:

Okomentovat