neděle 11. února 2018

Citronový dort

Citronové zákusky mám spíše spojené s létem, ale když mě přepadne chuť na citronový dort v únoru, tak přece nebudu čekat tak dlouho:-) Trošku tu chuť na citrony přikládám všude přítomným nemocem, se kterými se teď v mém okolí roztrhl pytel a prevence v podobě citronů je základ. Tento dort není úplně přehnaně citronový, spíš takový osvěžující a lehce nakyslý, i když to asi záleží na chuťových buňkách jednotlivých strávníků. Mně doma prošel i u mužské části, která si normálně v nakyslých dezertech nelibuje. V každém případě je dort krásně vláčný a lehký, za což vděčí mému oblíbenému lemon curd a krému z mascarpone.

Těsto: (forma o průměru 17,5 cm)
4 vejce velikosti L
100 g cukru
100 g hladké mouky
4 lžíce oleje

Nejprve si oddělíme bílky od žloutků. Bílky ušleháme s cukrem do tuhého sněhu, trvá to minimálně 5-7 minut. Poté zašleháme na nízké otáčky po jednom žloutky a po lžících olej. Mouku si prosijeme a opatrně zamícháme do vaječné směsi, aby nám těsto nespadlo. Přemístíme do formy vyložené pečícím papírem a pečeme v předehřáté troubě na 160°C asi 30 minut. Upečený korpus necháme vychladnout.

Lemon Curd:
3 vejce
80 ml citronové šťávy (množství zhruba ze dvou citronů)
4 g kůry z chemicky neošetřených citronů
150 g cukru
50 g másla

Citrony omyjeme a osušíme. Nastrouháme si žlutou část kůry, kterou spolu s vymačkanou šťávou, cukrem a vejci vaříme nad párou do zhoustnutí. Během vaření mícháme, aby se nám krém nesrazil. Po uvaření přidáme máslo, které necháme rozpustit a promícháme. Na krém položíme potravinářskou folii, aby se nám nevytvořil škraloup a dáme do chladu vystydnout.

Citronový krém:
250 g mascarpone
250 g lemon curd

Mascarpone krátce vyšleháme s lemon curd do nadýchaného krému.

Korpus si prokrojíme na 4 stejně vysoké pláty. První plát potřeme 50 g lemon curd a na něj natřeme 75 g citronového krému. Přiklopíme druhým plátem a natřeme stejným způsobem, stejně postupujume i se třetím plátem. Nakonec přiklopíme čtvrtým plátem a celý dort pomažeme tenkou vrstvou krému a dáme alespoň na hodinu (raději déle) do chladu. Poté celý dort obmažeme vrstvou krému a dozdobíme.


Tipy:
S korpusem se lépe manipuluje, pokud ho necháte přes noc v chladu uležet. Zdobení dortu je na Vaši fantazii. Já jsem si nejprve krémem zarovnala vršek dortu. Zbylý krém jsem rozdělila zhruba na 3 části, 2 části jsem obarvila světlejším a tmavším odstínem žluté potravinářské barvy, třetí jsem nechala. Nejtmavším odstínem jsem nazdobila dort plochou špičkou dokola ve dvou řadách. Stejně jsem postupovala se světlejším krémem a zbytek boků jsem dozdobila nejsvětlejším krémem. Jednotlivé řady na sebe nemusí úplně přesné navazovat a nějaká ta mezírka se hravě ztratí. Nakonec jsem vzala úzkou špachtli (použít lze i čajovou lžičku) a jemným tahem od spodu nahoru jsem projela krémem. Takto jsem postupovala po celém obvodu dortu. Vršek jsem dozdobila pomocí zdobící špičky na růže.

Žádné komentáře:

Okomentovat